Turinys:
Bebokštės padangos – tai padangų sistema, kurią vis dažniau renkasi ne tik profesionalūs dviratininkai, bet ir mažiau pažengę MTB, žvyrkelių ar kelių dviračių entuziastai. Naudodami bekamerines padangas atsikratysite gyvatukų gaudymo problemos arba įgysite geresnį sukibimą su žeme. Sužinokite apie bekamerines padangas, jų privalumus ir trūkumus ir ar jos jums tinka.
Kaip matyti iš pavadinimo, bekamerinės padangos neturi klasikinio vidinio vamzdelio. Vietoj to yra specialus dvisluoksnis ratlankis su iškiliomis šoninėmis sienelėmis ir specialiomis padangomis su karoliukais, kurie, užsifiksavę ratlankyje, sandariai užsandarina padangą ir išlaiko slėgį. Daugumoje bekamerinių padangų naudojamas vadinamasis „pienas” – latekso sandarinimo skystis, pilamas per vožtuvą mažoms skylėms užtaisyti ir mažiems tarpams užpildyti, todėl dviratininkas gali net nežinoti, kad jo padanga pažeista. Dviračių bekamerinėse sistemose taip pat naudojama speciali sandarinimo juosta. Dėl visų šių procedūrų bekamerinės padangos, be kita ko, yra daug mažiau pažeidžiamos dėl vadinamosios gyvatės (vidinio vamzdelio pradūrimas) arba įpjovimų.
Bekamerinių dviračių padangų ištakos siekia XXI a. pradžią, kai 2001 m. prancūzų prekės ženklas „Mavic” gavo patentą UST (Universal System Tubeless) bekamerinei sistemai, kuriai būdingi aukštesni ratlankiai su vientisu paviršiumi.
Vienas iš svarbiausių bekamerinių padangų privalumų yra tai, kad jose nėra vidinio vamzdžio, todėl jos yra mažiau talpios ir lankstesnės. Tai savo ruožtu lemia patogesnį važiavimą, mažesnį pasipriešinimą riedėjimui ir geresnį kelio pojūtį. Be to, bekamerinės padangos leidžia važiuoti esant mažesniam slėgiui nei su bekamerėmis, todėl padangos protektorius turi didesnį sąlytį su žeme, o tai lemia geresnį sukibimą ir trauką, kurią ypač įvertinsite posūkiuose. Besiūlės padangos deformuojasi, kai atsitrenkiate į kietą daiktą, pavyzdžiui, akmenį, o ne atsitrenkia į jį. Tai ne tik sumažina vidinio vamzdelio pradūrimo riziką, bet ir reiškia, kad mažiau jaučiate su važiavimu susijusius nelygumus ar vibraciją.
Be to, bekamerinės dviračio padangos yra atsparesnės pradūrimams (vadinamiesiems „gyvatės įkandimams” arba „įpjovimams”) ir įpjovimams, nes nėra vidinio vamzdžio, kurį būtų galima pažeisti. Dėl sandarinimo pieno nedideli pažeidimai užsandarinami vos per kelias sekundes, o slėgis prarandamas minimaliai. Be to, sandarus ratlankis ir sandarus prilaikymas neleidžia atsitiktinai ištrūkti orui. Jei paaiškėtų, kad skylė yra per didelė, kad ją būtų galima užsandarinti pieneliu, visada galite uždėti klasikinį vidinį vamzdelį, kad būtų galima įsitikinti.
Bebokštės padangos taip pat šiek tiek sumažina svorį – galutinis rezultatas, išreikštas gramais, priklauso nuo ratų ir padangų montavimo sistemos. (UST, Tubeless Ready/Tubeless Easy arba Stan’s No Tubes) ir dviračio tipą bei dydį. Verta paminėti, kad bekameriniai ratai ir padangos turi viduje esantį pripūtimo vožtuvą ir sandariklį, todėl šie svorio skirtumai nuo klasikinių padangų nėra labai dideli. Nepaisant to, kojose jausite mažiau gramų, ypač ilgų kelionių sudėtingu reljefu metu.
Vienas iš bekamerinių padangų trūkumų yra tas, kad jų montavimas užtrunka ilgiau ir yra sudėtingesnis. Ypač iš pradžių bus sudėtinga tinkamai uždėti padangos kiaurymę ant ratlankio. Šiam procesui reikia kruopščiai įpilti sandariklio, o tada greitai pripūsti didelį oro kiekį (pvz., naudojant kompresorių arba siurblį su CO2 kasetėmis). Jei nesate įgudę, galite net suplėšyti padangą ir sutepti drabužius bei dviratį. Taip pat nepamirškite reguliariai tikrinti sandariklio, kad jis neišdžiūtų, pvz.
Be to, jums vis tiek reikės turėti avarinį vidinį vamzdį, nes galite gerokai pradurti padangą, o pienas negalės užsandarinti pažeidimo.
Kita vertus, dažnai nurodoma, kad bekamerinė sistema yra brangi, nes reikia įsigyti specialias padangas, ratlankius ir priedus.
Norint sumontuoti bekamerinę sistemą, reikia kelių pagrindinių dalykų:
Ratlankius ir padangas su UST žymekliu lengviau sumontuoti, nes padangos kronšteinas gerai priglunda prie ratlankio. Jiems taip pat paprastai nereikia per daug sandariklio, nes jie yra labiau sandarūs.
Esminis bekamerinių padangų priedai prekių ženklai, pvz: Peaty’s, Continental, Michelin, Maxxis arba Vittoria, galima rasti adresu Sportano.lt.
Kaip ant dviračio sumontuoti bekamerinę sistemą:
Mažesnis svoris, mažesnis pasipriešinimas riedėjimui ir didelis atsparumas pradūrimams, todėl važiuojama sklandžiau ir patogiau – tai tik keletas pagrindinių privalumų, dėl kurių verta rinktis bekamerines padangas. Kita vertus, verta nepamiršti, kad norint užtikrinti optimalų veikimą, bekamerinės padangos reikalauja daugiau kruopštumo ir laiko jų montavimui bei priežiūrai. Be to, jos yra brangesnės nei klasikinės padangos su vidiniu vamzdeliu, ypač jei jūsų dviratis neturi ratlankių, ant kurių galima montuoti šią padangų sistemą. Svarbus bekamerinių padangų elementas yra tinkamas sandarinimas ir montavimas, o tam gali prireikti daugiau įgūdžių ir dėmesio, palyginti su tradicinėmis padangomis. Norint pasiekti geriausių rezultatų, visada svarbu pasirinkti tinkamą padangos ir sandariklio tipą bei užtikrinti, kad padangos būtų tinkamai pripūstos. Galiausiai, kokį padangų tipą pasirinksite, priklauso nuo to, kaip dažnai ir kokiu stiliumi važinėjate, kokiu paviršiumi ar kokį biudžetą turite. Kuo daugiau laiko praleidžiate MTB, kelias arba žvyrinis dviratis kuo dažniau rinksitės maršrutus toli nuo civilizacijos, tuo didesnę naudą pajusite „važiuodami pienu”.