Turinys:
Kiek setų žaidžiamas tinklinis? Kaip skaičiuojami taškai? Kokie yra tinklinio aikštelės matmenys ir tinklo aukštis? Kokiose pozicijose žaidėjai žaidžia? Tai tik keletas klausimų, kuriuos gali užduoti ir tinklinio mėgėjas, ir pradedantysis žaidėjas, kai kalbama apie tinklinio taisykles. Tinklinis yra viena populiariausių ir dinamiškiausių sporto šakų pasaulyje, kuri nuo savo atsiradimo 1895 m. patyrė nemažai pokyčių. Sužinokite bendrąsias tinklinio taisykles ir pagrindinius žaidimus, kad sužinotumėte, kas yra ši komandinė sporto šaka.
Tinklinio aikštelės matmenis ir tinklo aukštį visame pasaulyje standartizavo Tarptautinė tinklinio federacija (FIVB – Tarptautinė tinklinio federacija). Uždara tinklinio aikštelė – tai stačiakampis, turintis 18 m ilgio ir 9 m pločio. Žaidimo aikštę riboja dvi galinės ir dvi kraštinės linijos, o viduryje nubrėžta vidurio linija, dalijanti aikštę į dvi lygias 9×9 m dydžio dalis. Virš šios linijos pakabintas tinklas, kuris vyresniųjų varžybų atveju yra tam tikrame aukštyje:
Jaunimo žaidimuose tinklas kabinamas tam tikrame aukštyje:
Abiejose tinklo pusėse pritvirtintos 180 cm ilgio antenos su raudonomis ir baltomis juostelėmis. Jos apibrėžia zoną, per kurią kamuolys gali pereiti į varžovo pusę. Jei kamuolys ar žaidėjas veiksmo metu paliečia antenas arba kamuolys skrenda į šoną už antenų ribų, teisėjas sušvilpia klaidą ir taškas bei teisė žaisti suteikiama varžovų komandai.
Be to, abiejose aikštės pusėse yra trijų metrų linija (kitaip vadinama puolimo linija), skirianti žaidimo lauką į puolimo ir gynybos zonas. Ji yra lygiai 3 m atstumu nuo vartų. Visos linijos yra 5 cm pločio ir turi būti tokios spalvos, kuri kontrastuotų su grindimis.
Salės tinklinio kamuolys yra 5 dydžio, jo apimtis 65-67 cm, o svoris 260-280 g. Vidinis slėgis svyruoja nuo 0,30 iki 0,325 kg/cm2 (4,26-4,61 PSI). Tinklinio kamuolys gaminamas iš natūralios arba sintetinės odos, vienspalvis arba įvairiaspalvis, o jo vidinis vamzdelis pagamintas, pavyzdžiui, iš gumos. Oficialiose nacionalinėse ir tarptautinėse varžybose naudojami FIVB standartus atitinkantys kamuoliai.
Tinklinyje varžosi dvi komandos po šešis žaidėjus. Žaidimą sudaro kamuolio atmušimas dažniausiai rankomis (leidžiami atmušimai bet kuria kūno dalimi) taip, kad po ne daugiau kaip trijų vienos komandos atliktų atmušimų: priėmimas – perdavimas – ataka (arba keturių, jei varžovo atakuojamas kamuolys paliečia besiginančios komandos bloką), kamuolys perskristų per tinklą ir paliestų grindis varžovo pusėje. Norėdama laimėti rungtynes, komanda turi laimėti 3 setus, iš kurių 25 taškus turi pelnyti per vieną setą (arba turėti dviejų taškų persvarą, pvz., 26:24, 28:26 ir t. t.). Jei setų rezultatas yra lygus 2:2, žaidžiamas vadinamasis „tie-breakeris” lygiosios, kai žaidžiama iki 15 taškų arba dviejų taškų pranašumo (pvz., 16:14, 17:15, 19:17). Prieš prasidedant žaidimui, burtų keliu ištraukiamos aikštės pusės ir teisė žaisti (burtų traukime dalyvauja abiejų komandų kapitonai ir pagrindinis teisėjas).
Tinklinyje tašką galima pelnyti įvairiais būdais:
Tinklinio komandą sudaro žaidėjai, žaidžiantys šiose pozicijose:
Nuo 1998 m. aikštelėje taip pat pasirodė libero, t. y. žaidėjas, kuris dažniausiai keičia vidurio puolėją. Libero vilki kitos spalvos marškinėlius nei kiti komandos nariai, o jo užduotis – žaisti gynyboje. Libero negali žaisti, atakuoti ar blokuoti kamuolio. Nuo 2011 m. komandoje leidžiama turėti du libero žaidėjus, kurie žaidžia pakaitomis pagal susitarimą su treneriu.
Tiesiogiai aikštėje yra 6 žaidėjai, o likusi komandos dalis (priklausomai nuo varžybų klasės, komandoje gali būti 12 arba 14 žaidėjų) yra vadinamajame atsarginių žaidėjų kvadrate. Komandos kapitonas yra trenerio paskirtas žaidėjas, kuriam vieninteliam, pavyzdžiui, leidžiama vadovauti diskusijoms su teisėjais kilus ginčams.
Tinklinio aikštelė suskirstyta į šešias zonas, kiekvienoje iš jų leidžiama žaisti tik vienam žaidėjui:
Prieš prasidedant kiekvienam setui apie žaidėjų pradinę padėtį teisėjams praneša atitinkamos komandos treneris. Seto pradžioje pirmoje linijoje (prie tinklo) stovi 3 žaidėjai, priklausomai nuo taktikos tai gali būti įžaidėjas, vidurio puolėjas ir puolėjas arba įžaidėjas, vidurio puolėjas ir įžaidėjas. Antroje linijoje taip pat yra 3 žaidėjai (1, 5 ir 6 zonos). Po pelnyto taško ir teisės žaisti po to seka vadinamoji „teisė žaisti” sukimasis, Tai reiškia, kad žaidėjai juda viena pozicija pagal laikrodžio rodyklę. Žaidimo metu žaidėjai (išskyrus paduodantį žaidėją už galinės linijos) turi stovėti nejudėdami pagal rotaciją, o pasikeitimas į teisingą poziciją (puolimas, gynyba, centras, žaidimas) įvyksta, kai paduotas kamuolys perskrieja tinklą. Jei nesilaikoma teisingos žaidimo tvarkos arba žaidėjai neužima savo vietų pagal taisykles, teisėjas įjungia švilpuką.. nustatymo klaida, dėl to prarandamas taškas ir teisė į paslaugą.
Tinklinyje treneris turi teisę daryti 2 pertraukėles. Jis privalo jas paskelbti atitinkamu garsiniu signalu (naudodamasis tam skirtu įrenginiu) arba rankos signalu prieš prasidedant žaidimui ir tada, kai kamuolys nėra žaidžiamas. Tinklinio pertrauka arba techninė pertrauka trunka 30 sekundžių, o tarp setų – 3 minutes, nebent rungtynių taisyklėse nurodyta kitokia pertrauka (pvz., tarp 2 ir 3 setų gali būti 10 minučių pertrauka). Per pertraukėlės metu atsarginiai žaidėjai gali apšilti savo aikštės dalies laisvojoje zonoje.
Rungtynių metu treneris gali keisti žaidėjus – per setą leidžiama atlikti 6 keitimus. Apie keitimą reikia laiku pranešti teisėjui rankos arba garsiniu signalu. Keitimas vyksta vadinamojoje keitimo zonoje (aikštės išorėje, atakos zonos lygyje), o į aikštę įeinantis žaidėjas užima keičiamo žaidėjo vietą (pastarasis eina į atsarginių žaidėjų aikštę arba ant atsarginių žaidėjų suolelio). Be žaidėjų pasikeitimo, tinklinyje po kiekvieno seto keičiasi ir aikštės pusės, o lygiosiomis pasibaigusiose rungtynėse aikštės pusės keičiasi, kai viena iš komandų pelno 8-ąjį tašką.
Tinklinyje siūloma daug įvairių žaidimų, kurie leidžia ne tik efektyviai rinkti taškus, bet ir įgyvendinti specifinę taktiką bei įgyti pranašumą prieš varžovą. Pagrindinės tinklinio žaidimo ir atkovojimo rūšys yra šios: priekinis smūgis, ataka ir blokas.
Kitaip dar vadinamas padavimu arba padavimu – tai žaidimas, kurio metu kamuoliukas įvedamas į žaidimą. Jis žaidžiamas iš už galinės linijos vietoje, t. y. stovint aikštelėje, arba iš šuolio (po kamuolio metimo žaidėjas pasiekia kamuolį ir smūgiuoja ore). Skiriame geriausias žaidimas (mestas kamuolys pataiko į aukščiausią tašką.), float (kitaip braziliškas, yra lygus, žemas, sunkiai įveikiamas) arba santrumpa (Žaidėjas laukia teisėjo signalo ir turi 8 s kamuoliui įžaisti.) Žaidėjas laukia teisėjo signalo ir tada turi 8 s žaisti. Už šio laiko limito viršijimą prarandamas taškas, kaip ir už žaidimo metu peržengtą ar peržengtą galinę liniją.
Jį nustato priekinės linijos žaidėjai, kai kamuolį perima varžovai. Bloką sudaro šuolis ir rankų pastatymas virš tinklo taip, kad puolantis varžovų komandos žaidėjas negalėtų prasiveržti su kamuoliu į kitą pusę. Blokas gali būti vienas (kurį sukūrė vienas žaidėjas.), dvigubas arba trigubas. Be to. taškų blokas, t. y. atnešdami tiesioginį tašką, taip pat turime vadinamąjį. blokas, tai pasyvus blokas, leidžiantis pradėti kontrataką, ir taktinis blokas – nustatyti konkrečiam žaidėjui ar žaidimui (pvz., blokuoti paprastą).
Ataka – tai bet koks pirmosios arba antrosios linijos žaidėjų smūgis viena ranka, po kurio pelnomas taškas arba kuris apsunkina varžovų komandos vadovavimą veiksmui. Tinklinyje dažniausiai pasitaikančios atakos formos yra šios:
Mėgėjiškai ar profesionaliai užsiimate tinkliniu, pradedate sportuoti šį komandinį sportą arba norite nuvesti savo vaiką į pirmąją tinklinio treniruotę? Gaukite
tin klinio apranga ir pasirinkite reikiamą įrangą ir priedus iš Sportano.lt. Mūsų sporto internetinėje parduotuvėje rasite marškinėlius, šortus, uždarų patalpų tinklinio aikštelės , taip pat tokių pripažintų prekių ženklų kaip: Mizuno, Mikasa arba Joma.