Tenisas – žaidimo taisyklės. Padavimas, įskaitymas, žaidimai ir patarimai pradedantiesiems

Sylwia Stwora-Petela 07.03.2024

Tenisas dažnai vadinamas elitine sporto šaka, tačiau, nepaisant to, kad atrodo, jį žaidžia ir profesionalai, ir mėgėjai viso pasaulio kortuose. Ši rakečių sporto šaka Lenkijoje išpopuliarėjo po to, kai, be kita ko, sėkmės sulaukė: Agnieszka Radwańska, duetas Fyrstenberg/Matkowski, Iga Świątek ir Hubert Hurkacz. Žengiate pirmuosius teniso žingsnius arba pradedate stebėti varžybas ir norite geriau suprasti, kas tai per žaidimas? Sužinokite apie teniso žaidimo taisykles, kaip pelnomi taškai, kaip paduoti ir kokie yra pagrindiniai teniso žaidimai.

Teniso istorija

Teniso ištakos siejamos su viduramžių teismo žaidimu žaidimas su rūbais (jeu de paume) („rankų žaidimas”), kuris buvo populiariausias Prancūzijoje. XVI a. prie šio žaidimo buvo pridėta raketė. Šiuolaikinio teniso istorija siekia XIX a., kai Anglijoje buvo sukurtos pirmosios oficialios žaidimo taisyklės, įskaitant dviejų trapecijų aikštelės pakeitimą stačiakampiu. Šis žaidimas, vadinamas „tikruoju tenisu”, buvo prieinamas nedaugeliui ir paprastai buvo žaidžiamas specialiai paruoštuose kortuose pilyse ar kilmingųjų rezidencijose. Laikui bėgant ir vis labiau populiarėjant tenisui, buvo įvestos naujos žaidimo taisyklės ir patobulinimai, o pirmasis turnyras lauko žaidimui pritaikytoje aikštelėje įvyko 1874 m. Londono Vimbldono aikštyne. Tuo pat metu buvo nustatyti standartiniai kortų matmenys ir teniso raketės. 1924 m. Tarptautinė teniso federacija (ITF), kuri prižiūri ir reguliuoja žaidimus įvairiais lygmenimis. 1968 m. tenisas, ir žaidėjai turi galimybę laimėti vadinamąjį. Grand Slam, t. y. keturi „Grand Slam” turnyrai per kalendorinius metus: Australian Open, French Open (Roland Garros), Vimbldonas ir US Open.

Kortų tipai ir teniso žaidimas

Tenise yra 3 pagrindiniai žaidimų tipai:

  • vienas žaidimas –  Žaidime dalyvauja du tenisininkai vyrai arba dvi tenisininkės. Jie žaidžia 23,77 m ilgio ir 8,23 m pločio korte;
  • dviviečiai / dviviečiai – Varžybose dalyvauja dviejų tos pačios lyties žaidėjų komandos. Žaidžiama 23,77 x 10,97 m dydžio aikštelėje;
  • mišinys / mišrus žaidimas – komandą sudaro žaidėjų poros (tenisininkas-tenisininkas), o žaidimas vyksta 23,77 m ilgio ir 10,97 m pločio aikštelėje.

Be to, vis dar turime neįgaliųjų vežimėlių tenisas, kai žaidėjai žaidžia vieneto arba dvejeto varžybas su specialiais neįgaliųjų vežimėliais, paplūdimio tenisas arba amerikietiškos dvivietės (žaidimas tarp trijų žaidėjų – 2:1).

Kalbant apie aikštelių tipus, dėl vadinamojo dangos greičio (greitis, kuriuo kamuolys atšoka nuo žemės ir kuris lemia žaidimo tempą ir stilių), aikšteles skirstome į:

  • plytos/žemė/miltai (Molis) – Išskirtinis oranžinis paviršius (JAV jis yra žalios spalvos) apibūdinamas kaip lėčiausias dėl to, kad dėl nelygumų prarandamas atšokimo greitis. Kartu kamuolys po kontakto su miltais atšoka aukštai. Paviršius leidžia slysti. Smėlėti kortai (pvz., Roland Garros) paprastai naudojami ilgoms, įspūdingoms rungtynėms;
  • Žolė – greičiausia danga, kuri, be kita ko, naudojama Vimbldono kortuose. Dėl žemo ir dinamiško kamuolio atšokimo žaidžiant žolės aikštelėje reikia greitai reaguoti ir paprastai vyksta trumpi mainai.;
  • Sunku – pagaminta iš akrilo (pvz., Australian Open kortų), betono ar asfalto, yra greita arba vidutinio greičio danga. Dėl lygaus paviršiaus kamuoliukas atšoka greitai ir vidutinio aukščio. Kietame korte nėra galimybės slysti, todėl, be kita ko, reikia: stipriau dirbti kojomis ir žengti daugiau žingsnių;
  • Kilimas – pavyzdžiui, dirbtinės velėnos arba kiliminės dangos pavidalo ir gali būti išvyniojamos kaip tradicinis kilimas. Jie naudojami uždarų patalpų teniso varžybų kortams įrengti. Šio tipo dangai būdingas greitas ir mažas arba vidutiniškai didelis atšokimas, taip pat lengvas kamuoliuko laiko nustatymas.

Tenisas – žaidimo taisyklės

Šiame straipsnyje apžvelgsime pagrindines teniso taisykles. Žaidimas žaidžiamas specialiai paruoštame stačiakampio formos korte, ant kurio yra žymos:

  • baziniai rodikliai – esantis toliausiai nuo tinklelio ir su juo lygiagretus. Jo plotis – 10,16 cm;
  • šoninis – lemia šoninį žaidimo lauko plotą vieneto žaidime;
  • paslaugų linijų (kitaip tariant, programų) – yra 6,40 m atstumu nuo tinklo;
  • centrinė linija – eina vertikaliai per aikštės vidurį ir dalija ją į dvi lygias dalis;
  • dvigubas koridorius – aikštės plotas tarp šoninės vieneto žaidimo linijos ir šoninės dvejetų arba mikro dvejetų žaidimo linijos;
  • tarnybinė nuobauda – žaidimo aikštelės plotas tarp vieneto kraštinės linijos, padavimo linijos ir padavimo kraštinės linijos.

Aikštelės viduryje prie stulpų pritvirtintas tinklas, kuris šonuose pakabintas 1,07 m aukštyje, o aikštelės viduryje nuleistas iki 0,914 m aukščio.

Prieš prasidedant rungtynėms prie tinklo stovintys žaidėjai išsidėsto aikštės puses. Rungtynių teisėjas meta monetą ir, priklausomai nuo to, kas iškrenta ir kuris žaidėjas pasirinko tam tikrą paskirtį, įgyja teisę pasirinkti aikštės pusę arba privilegiją paduoti pirmas.

Paslauga

Tai vieno iš žaidėjų (paduodančiojo žaidėjo) žaidimas, kuriuo pradedamas keitimasis. Jis turi būti atliktas už padavimo linijos (jei koja atsistoja ant linijos, turime vadinamąją pėdos klaidą), kamuoliukas turi būti smūgiuojamas aukščiau galvos lygio ir juo smūgiuojama į tam tikrą plotą priešingoje aikštelės pusėje. Skiriame kelios teniso paslaugų rūšys: plokščias, topspin arba slice. Kad būtų pelnytas taškas, kamuoliukas po padavimo turi perskrieti tinklą ir paliesti priešingą lauką. Jei kamuoliukas atšoka nuo tinklo ir nukrenta į priešingą lauką, turime tinklą ir antrą padavimą. Jei pakartotinis padavimas yra klaidingas (vadinamoji dviguba padavimo klaida, kai kamuoliukas paduodančioje pusėje įkrenta į tinklą, paliečia tinklą arba iškrenta už žaidimo lauko ribų ir t. t.), tašką pelno varžovas.

Jei žaidžiamas dvejetų arba mišrus žaidimas, komandos žaidėjai paskiria padavėją pirmajame žaidime. Kitas žaidėjas paduoda trečiajame žaidime. Antrajame ir ketvirtajame žaidime žaidimą pradeda priešininkų komanda.

Taškų rinkimas

Teniso taškai pelnomi laimint žaidimus ir setus, o sistema pagrįsta taškų reikšmių seka:

  • 0 – nėra taško;
  • 15 – 1 taškas;
  • 30 – 2 taškai;
  • 40 – 3 taškai;
  • brangakmenis – 4 balai.

Pavyzdžiui, teniso varžybose gali būti skiriami taškai: 15-0, 15-15, 15-30, 40-15, 30-40 ir t. t. Jei rezultatas yra 40-40, vadinamoji. balansas, vyksta „deucz„. Tokiu atveju žaidėjas turi laimėti kitą tašką, tačiau, norėdamas laimėti žaidimą, turi tai padaryti du kartus iš eilės. Kitas būdas žaisti rinkinį balansinėje situacijoje yra vadinamoji „balansinė situacija” lygiosios, kai žaidimas žaidžiamas tol, kol vienas žaidėjas surenka 7 taškus ir turi dviejų taškų persvarą prieš varžovą.

Setas laimimas po 6 partijų, o mačas tęsiamas tol, kol vienas iš žaidėjų laimi 2 arba 3 setus (pvz., vyrų „Australian Open” arba Daviso taurės varžybos). Rungtynių taškas tai rungtynių kamuoliukas, kuris skiria žaidėją nuo pergalės visame mače.

Kiekvieno keitimo metu siekiama smūgiuoti kamuolį taip, kad varžovas jo neperimtų arba atšoktų taip, kad kamuolys negalėtų perskristi į kitą aikštės pusę per tinklą, arba du kartus paliestų paviršių atšokusio žaidėjo aikštės pusėje.

Lūžio taškas tai situacija žaidime, kai paduodantis žaidėjas turi galimybę pralaužti varžovo padavimą ir laimėti žaidimą (pvz., 30-40). Jei jis pasinaudoja break point’u ir laimi varžovo geimą, jis laimi break point’o geimą, o tai reiškia, kad perėmė varžovo padavimą ir įgijo pranašumą mače. Kita vertus, jei paduodantysis gina break point’ą ir laimi geimą, priešininkas break point’o neįgyja ir žaidimas tęsiasi toliau. Jei žaidėjas laimi setą iki „0”, sakoma „bagelis„, o kai jis atsisako rungtynių dėl sveikatos priežasčių, mes susiduriame su „lopšelis-darželis„.

Šalių pasikeitimas

Keičiamos teismo pusės:

  • po pirmojo, trečiojo ir visų vėlesnių nelyginių žaidimų per setą;
  • seto pabaigoje, išskyrus atvejus, kai bendras seto partijų skaičius yra lyginis – tokiu atveju keitimas atliekamas kito seto pirmosios partijos pabaigoje;
  • lygiosiomis pasibaigusiame mače šalys keičiasi po kiekvienų šešių sužaistų taškų.

Pertraukos

Po pelnyto taško pertrauka tenise trunka ne ilgiau kaip 20 sekundžių, keičiantis aikštės pusėms – 90 sekundžių, o pasibaigus setui žaidėjai gali ilsėtis 120 sekundžių. Jei kuris nors žaidėjas patiria traumą, jis gali paprašyti vadinamosios „time-out” pertraukėlės medicininė pertrauka, arba medicininė pertrauka.

Pagrindiniai teniso žaidimai

Be padavimo, nuo kurio prasideda visi mainai, teniso kamuoliuką galima smūgiuoti keliais kitais būdais:

  • forehand/forehend – tai pagrindinis kamuoliuko smūgis vidine raketės puse. Dešiniarankis žaidėjas atlieka „forehand” dešine ranka, o kairiarankis – kaire ranka;
  • backhand/beckhend – Dar vienas elementarus kamuoliuko smūgis, šį kartą naudojant išorinę raketės pusę. Kairiarankis tenisininkas smūgiuoja iš dešinės pusės, o dešiniarankis – iš kairės. Atbulinis smūgis gali būti atliekamas viena arba abiem rankomis;
  • paslaugų asas – Kamuolio perdavimas taip, kad varžovas negalėtų jo pasiekti ir priimti.;
  • woley/volley – tai yra smūgis į skrendantį kamuoliuką prieš jam nukrentant į aikštelę. Voliuja paprastai atliekama atsakant į varžovo trumpą smūgį arba žaidžiant prie tinklo. Volley galite smūgiuoti iš forhendo arba iš backhendo;
  • lob – Šiame teniso žaidime kamuoliukas turi aplenkti varžovą, praskrisdamas virš jo ir nukrisdamas kuo arčiau galinės linijos. Dažniausiai lobis žaidžiamas, kai varžovas yra arti tinklo.;
  • pjaustyti / slysti – Žaidimas, kai kamuolys pasukamas atvirkštine kryptimi. Po slydimo kamuolys krenta žemai varžovo pusėje ir praranda greitį, todėl varžovui sunku efektyviai atšokti;
  • perdavimą atliekantis šūvis – šiame žaidime kamuolys turi būti perduodamas varžovui į šoną, kai jis yra netoli vartų arba sudėtingoje padėtyje, kurioje jis nori žaisti prie vartų linijos;
  • grąžinti – pirmas kamuoliuko smūgis po varžovo padavimo;
  • smash/smash – smūgiuoti kamuoliuką aukščiausiame jo skrydžio taške;
  • drop shot / shortcut – žaisti taip, kad kamuolys atsidurtų už tinklo priešininko pusėje. Drop smūgis paprastai naudojamas, kai varžovas yra arti arba už galinės linijos;
  • kryžius – smūgiuoti taip, kad kamuolys skristų įstrižai aikštės;
  • diskas – teniso smūgis, kai smūgiuotas kamuoliukas dideliu greičiu ir šiek tiek sukdamasis skrenda į varžovo pusę;
  • topspin – smūgis iš apačios į viršų, dėl kurio kamuolys sukasi aukštyn ir įgauna didelį greitį;
  • tweener/hotdog – kamuolio spardymas tarp kojų, kai žaidėjas yra atsisukęs nugara į aikštę.

Jei esate teniso kelionės pradžioje ir svarstote, kaip pasirinkti tinkamą raketę, perskaitykite mūsų vadovą: Kokią teniso raketę pasirinkti? Platus teniso įrangos, įskaitant raketes, kamuoliukus, drabužius, avalynę, apvyniojimus, stygas ir kitus priedus, pasirinkimas iš tokių pripažintų gamintojų kaip: Babolat, HEAD, Wilson, YONEX arba Tecnifibre galima rasti adresu Sportano.lt.

Rekomenduojami produktai